Första FO:t för i år!

19 Jan

Japp nu är den klar. Min smog (dvs en tubschal gjord i björnbärsstickning). Det var sannerligen på tiden, jag började med den förra vintern, glömde bort den och hittade den igen i höstas,repade upp och började om. Sedan har jag repat upp och börjat om igen…massor av gånger.Det här var 6:e försöket tror jag😉

Jag har iallfall stickat den i 2-trådigt ombrefärgat ullgarn (lila toner) på drops plaststickor nummer 7.
Jag är nöjd med slutresultatet men det finns saker som retar mig lite. Det första är att garnet är lite ojämnt spunnet så stickfastheten (och därmed stretchen) varierar en del. Tur att björnbärsmönstret är rätt förlåtande. Det andra är att jag måste öva på stretchiga avmaskningar. Nu provade jag ”fördröjd avmaskning” och den stretchar ju helt klart, men den var svår att få snygg och jämn.

Saker jag lärt mig under detta projekt:

  1. Repa upp snabbt
  2. Läsa min egen stickning
  3. Björnbärsmönster (jag är en jävel på det nu..tro mig :P)
  4. Stickad/virkad uppläggning
  5. Fördröjd avmaskning
  6. Russian join

Skall försöka få till lite bilder till helgen, det är svårt att fota sig själv😀

/L

Ett svar to “Första FO:t för i år!”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Men…den där stickningen då, hur gick det med den? « Lithia Black - september 22, 2010

    […] och jag var rädd för att vara ringrostig drog jag igång ett litet restgarnsprojekt. Minns ni smoggen jag bloggade om i den här bloggens […]

Kommentera

