Andra dagen i frihetens och möjligheternas land…*

3 Mar

Eller mindre poetiskt beskrivet,  andra dagen som ”egen”.

Företget är inte officiellt startat än, väntar på att tygleveransen skall komma så vi kan beräkna priser, sedan skall det göras en likviditetsbudget och allt skall lämnas in till arbetsförmedlingens starta eget grupp för bedömmning. Säger de OK då kan jag starta med starta eget bidrag. Annars får jag starta på egen hand, det blir kärvare ekonomiskt men det går det också.

För tillfället består min arbete mest av att göra mönster och sy toiler. Toiler är som en skiss i tyg skulle man kunna säga. Man syr helt enkelt upp mönstret i ett skräptyg ( jag jobbar med oblekt lakansväv) och ser hur det sitter, antecknar och ritar alla ändringar på tyget och sedan gör man ändringarna på pappersmönstret. Ibland behöver man bara göra en toile och ibland går det åt flera, beroende på hur komplicerad modellen är. En klänning som är med i min kollektion är tex inne på sin tredje toile redan…

Nehej nu skall jag bege mig tillbaka till ritbordet.

/L

* Jag tog mig friheten och lånade uttrycket av min vän Maria, besök gärna hennes blogg

Kommentera

