Men hur gick det med boobholdern?

17 Mar

Jag bloggade ju ganska entusiastiskt om den när jag startade i februari men sedan blev det tyst.
Men nu blir det bot och bättring på den fronten. Boobholdern är klar. Jag stickade den nästan färdig, konstaterade att den blev elefantstor och tog hjälp av underbara Eva och Ilsefin på communityn sysidan med att räkna om mönstret så det passade mitt garn bättre.

Förutom nämnda omräkning har jag även gjort om ärmarna, originalet hade puffärm men med mitt tjocka garn hade inte det blivit snyggt så jag valde att göra släta ärmar istället. Det var ganska lätt, jag hoppade över de manövrar som gav puff och rynk och stickade bara vanliga raglanökningar istället. Jag har även lagt till ett hålvarv i den avslutande kanten längst ned på modellen så jag kan trä  i ett svart sammetsband och reglera storleken lite.  Jag har även beslutat mig för att skippa den planerade svarta spetskanten. Jag tycker plagget är fint som det är.

Jag har tyvärr ingen bild med plagget på än men jag kan bjuda på en blockningsbild och en bild på dess underbara knapp som jag hittade i mina gömmor:

Minisweater i blockning

Minisweater i blockning

Knapp till minisweatern

Knapp till minisweatern

Knappen och dess kompisar (har ett gäng till) köptes när jag bodde i Göteborg på en underbar liten affär på Hisingen som jag tyvärr glömt vad den heter. Men de hade iallfall ett stort lager med vackra, annorlunda knappar till överkomliga priser. Ursprunget för många av godsakerna var Italien och lagret var säkert från 40-60 talet. Jag saknar den butiken ånt enormt😦

För att återgå till tröjan efter mitt lilla stickspår i knapplandet, jag hyfsat nöjd med min kreation.  Den är fortfarande lite stor och jag retar mig att den lite ojämna spinningen i garnet gör att stickfastheten inte bli helt jämn. Sedan är jag inte helt nöjd med nederkanten. Men på det stora hela är det ett lyckat projekt. Dessutom är jag nu frälst i att sticka uppifrån och ner tröjor. Så smidigt att kunna prova dem hela tiden😀

Det blev dock en hel del garn över,  från början hade jag tänkt sticka en matachande kjol till och kalla den minkskirt aka buttwarmer men nu blir jag sugen på att sticka något ur Fitted knits boken jag beställt istället.Jag är lite sugen en model som heter Carie Cropped. Den har lite liknade form som boobhooldern men långa ärmar med ett litet hålmönster på samt en liten söt krage. Som en modern spencer jacket ungefär. Vi får se vad det blir. Skall ta paus från det här garnet ett tag och sticka av lite annat i min samling.

Ikväll skall jag i alla fall sy fast knappen i tröjan och så fort jag får bättre hälften att fotografera mig i tröjan så komme det upp en bild på den i bloggen🙂

/L

Kommentera

