Före och efter…

5 Apr

Ibland blir inte saker riktigt som man tänkt, eller så har man inte tänkt igenom sin design ordentligt och då blir resultatet ofta ett plagg som åker in längst in i garderoben och glöms bort. I det här inlägget tänkte jag visa ett sådant projekt och vad jag gjorde för att fixa till det.

Det hela började med att jag importerade ett tyg ifrån Japan. När jag sliter upp paketet visar sig tyget vara…babyblått (jag hade beställt med svart botten).  Lite mailande med min shoppingkontakt löste problemet. Jag fick nytt tyg med rätt färg och fick behålla det felaktiga tyget. Länge låg det babyblåa tyget i min tyghylla och irriterade mig. Det var ju fantastiskt fint och jag ville göra något med det.  Tillslut kom jag på att jag skule göra vad man i EGL-världen kallar en jsk, dvs en ärmlös klänning som oftast bärs med en blus under.

Sagt och gjort jag sätter glad i hågen igång med att rita mönster och beställer hem en ljusblått enfärgat tyg att göra livet på klänningen av. Jag gör toiler och tycker att det ser hyfsat ut, klipper ut och syr plagget och när det var färdigt såg det ut så här:

Karusellklänning - Före

Karusellklänning - Före

Inget vidare , livet sitter som en säck och den ljusa färgen får mig att se dubbelt så stor ut. Min plan var dessutom att bära klänningen tillsammans med en vit blus  vilket hade förstärkt den förstorande effekten ännu mer.  I vanlig ordning blev jag riktigt förbannad och klänningen hamnade längst ned i min ”saker som skall sys om korg”. Detta var för ungefär ett år sen (jag är långsint).

För ett par veckor sedan skulle jag och M  på fest. Jag var less på allt jag hade i garderoben och bestämde mig för att ge karusellklänningen en ny chans. Jag inhandlade 1 meter svart sammet och en burk med pärlor i svart, grått och vitt.  Sedan sprättade jag loss axelbanden och kjolen från klänninngslivet och provade in livet på min kropp.  Jag tror jag totalt tog bort 10 cm (!) på omkretsen i midjan och bysten och tog in massor i princessömmarna fram.  Jag sprättade isär livet igen och använde delarna som mönster för ett nytt liv i sammet. Sedan trädde jag pärlorna  tunn ståltråd och gjorde 4 st rosetter varav två fästade på broschnålar. På med pärlsträngarna på broscherna och i med de resterande rosetterna i håret. Här är reslutatet:

Karusellklänning - Efter

Karusellklänning - Efter

För att leka lite modeblogg:

Klänning, rosetter, petticoat (underkjol), mamelucker, örhängen – Lithia Black
Brosch – Furulunds Modetyger
Blus – Indiska
Stayups – We love Colors
Mormors kängor  dato 1899 – Second hand

Det blev en viss skillnad eller hur?😉

/L

Kommentera

