Syfestivalen borde döpas om till hobbyfestivalen…

5 Apr

I fredags besökte jag och vännen Phulo  syfestivalen. Det var rysligt trevligt men jag är lite besviken. Jag förväntade mig ett fokus på just ordet sy men det var det inte.  Jag gick dit med förhoppningen om att hitta fina knappar, kanske en bit cerise sammet och garn.  Men där var en massa annat. Det fanns lite tygstånd, mest trikå och quilttyger och tillbehör i mängder, och det fanns underbara garnstånd men mest fanns det scrapboking och pärlor. Kändes lite trist tyckte jag. Det heter ju ändå syfestivalen….
Men nu skall jag sluta gnälla, jag hade en himla trevlig dag och kom hem med en drös bra saker  (tack vare snälla M som gett mig ”veckopeng”).

Lite bilder på mina fynd:

1. Ett trådställ som gör att jag kan sy med stora 5000 m koner med sytråd på min Husqvarna Zig-Zag från femtiotalet. (Jag vägrar byta maskin det är den bästa jag nåsin haft).

Trådhållare

Trådhållare

Företaget som gjort den har en del andra smarta lösningar för oss som syr, kan vara värt att kolla in, här🙂

2. En härva 1-trådigt ullgarn från Färgkraft. Den har mina favoritfärger, dvs svart och cerise.  Bilden gör dessvärre inte de underbara färgerna rättvisa. Tanken är jag skall göra en ”batshawl” av den när jag lyckats överkomma min skräck för att sticka efter diagram. (Man måste ha mål så man utvecklas).

Färgkraft-GlamGoth garn

Färgkraft-GlamGoth garn

Jag svär, jag såg inte det fina namnet förrän efter jag fastande för färgen😉

3. Två 50 g nystan med ett tunnt merinogarn som heter supercool. Tänkte försöka mig på att sticka ett par Widdershinsockor, eftersom jag vill lära mig flätstickning och sockor är ett lagom stort projekt att ge sig på.

Merino - Supercool

Merino - Supercool

Som synes både i detta inlägg och tidigare har jag enorm fabless för rosa, lila och melerade garner😉

/L

Kommentera

