Från skiss till färdigt plagg- Del 1- Skissen

19 Apr

Jag tänker starta en liten följetong här i bloggen där ni får följa med bakom kulisserna i ett av mina projekt från start till mål. Idag börjar vi med del 1 – Skissen.

Jag får nästan konstant idéer till plagg eller hela outfits. Oftast kommer de när jag är ute och rör på mig (tex är och handlar eller bara är ute på stan). Jag klottrar alltid ned dem när jag kommer på dem och på det som finns tillhands för tillfället.  Det kan vara allt från servetter och kvitton till inköpslistor och urrivna tidningssidor. Eftersom skisserna är snabba och ibland kan vara i lite konstiga proportioner om jag är på språng så tar jag alltid för vana att anteckna lite också för att komma ihåg hela idén.

Skissen vi skall titta på är ovanligt bra för att vara en ”på språng” -skapelse eftersom jag hade turen att ha med mig ett block för en gång skull🙂 Idén trillade ned i mitt huvud precis när vi satt oss i bilen på Coop forums parkering i Boländerna, Uppsala och skulle åka hem. Jag presenterar (lite stolt) skissen till min Watkuella* kjol:

Watkuellaskiss

Watkuellaskiss

Av skissen och dess anteckningar kan vi då utläsa (ifall man kan tyda mina kråkfötter):

  • Kjolen har hög midja och är skuren i två våder
  • Jag planerar att ha påsydda sammetsband som dekorationer samt tre ”fusk knappar”
  • Jag har ambitioner att sy passpoaler av sammetsbandet att ha i sömmarna på linningrn och sömmen mellan linning och kjol  (vi får se hur det går)
  • Modellen stängs med ett osynligt blixtlås i vänster sida
  • Både linningen och kjoldelen är av samma tyg
  • Kjolen har en underkjol (sydd av två lila, genomskinliga ikea gardiner) som skall kika fram vid fållen
  • Underkjolen skall sitta fast i linningen på ytterkjolen (jag  har valt att göra så här för att det inte skall bli knöligt vid midjan)
  • Underkjolen är uppdelad i tre partier där den översta är helt slät, skuren i samma våder som ytterkjolen, den mittersta är dubbel, rakt skuren och rynkad och den sista är c.a 5 cm bred och rynkad på mitten.
  • Ytterkjolen skall vara 50 cm lång och ha en fållvid på c.a 2,5 m, linningen skall vara 7 cm bred på bredaste stället.
  • Underkjolen skall vara 52 cm lång (för att nedersta ryschet skall kunna kika fram)

Alla de här punkterna gör det lättare för mig att göra mönstret som då är nästa steg i processen.

* Namnet Watkuella är en ordlek, tyget till kjolen är designat av Liselotte Watkins för HM home och till banddetaljerna på kjolen har jag hämtat inspiration från min favoritdesigner Luella Bartley. För att se bild på tyget och modellen jag inspirerats av kan ni kolla i det här tidigare inlägget.

/L

Ett svar to “Från skiss till färdigt plagg- Del 1- Skissen”

  1. Stickfantomen april 20, 2009 den 9:17 #

    Tack Lithia för kommentaren hos mig. Garnet känns gott & lagom mjukt mot huden, har ännu inte nystats. Ska kolla Gunnebo Ombre, bra veta ifall jag behöver mer eller vågar börja på en Aeolian.

    Ska bli kul följa progressionen i designkonsten här, från skiss till färdig kreation. Håller tummarna!

Kommentera

