Från skiss till färdigt plagg- Del 2- Mönstret

23 Apr

Idag har  vi kommit till del 2 i min följetong – Mönstret

Det finns många olika sätt att göra mönster på, jag använder mig av flera olika tekniker. Idag har jag använt två, dels rita direkt på tyg och dels konstruera platt på papper.

Jag använder IKEA’s ritpapper på rulle när jag gör mönster. Pappret är stabilt och bra, är billigt och framför allt, jag kan lätt få tag på det när jag behöver mer. Enda minuset är att det är lite smalt så ibland får jag skarva med maskeringstejp ifall jag gör vida kjolar eller något annat brett.

Nog pratat om material, så här gjorde jag mönstret till kjolen:

1. Framstycket på linningen uppritat på toileväv

1. Framstycket på linningen uppritat på toileväv

  1. Linning
    Jag ritade upp formen jag ville ha direkt på en bit toileväv och provade in den så den satt ordentligt tajt i midjan (för att förhindra att den färdiga linningen knölar sig) Jag tog också en tjock svart tuschpenna och ritade in de detaljer jag tänkt mig.  På bilden ser ni framstycket, bakstycket är bara en rak bit.  Jag skrev i mitt förra inlägg att jag tänkt ha den högsta punkten 7 cm,  så blev det inte då det var snyggare med 8.  Det händer rätt ofta att jag ändrar såna saker under arbetets gång, för att få en snyggare form.

    2. Linningen uppritad på mönsterpapper

    2. Linningen uppritad på mönsterpapper

  2. Linning
    Ritade in inprovningarna och gjorde en papperskopia av linningen med tillagd sömsmån. Jag gjorde en hel mönsterbit men la till streck för delningsömmar (för passpoaler). Jag valde att göra så här då det blir lättare att variera kjolen ifall jag vill göra flera.

    3. Kjolvåden

    3. Kjolvåd

  3. Kjolvåd
    Jag använde en våd från ett gammalt mönster som jag ändrade lite på. Men för att rita en efter dina egna mått gör du så här:

    • Gör en rät vinkel för mitt fram/mitt bak
    • Förläng det lodräta benet till önskad kjollängd
    • Mät ut måttet för midjevidd, höftvidd och stussvidd + 2 cm vågrätt från mitt fram/mitt bak
    • Mät ut fållvidden/4 längst ned
    • Höj några cm i sidan (2-5)
    • Rita en fin kurva mellan sidan och MF/MB
    • Gör en sluttande linje mellan sidan uppe och fållviddsmarkeringen
    • Ta ett måttband och mät från midjekurvan (på flera ställen) önskade kjollängden
    • Bind ihop punkterna till en jämn kurva.Lägg till sömsmån och fåll.
    • En kjol består av 2 stycken, du tar våden och lägger MF/MB mot vikt kant och klipper ut den 2 ggr.

      4. Underkjolvåd

      4. Underkjolvåd

  4. Underkjolvåd
    Jag tog min kjolvåd och ritade av den. Sedan gjorde jag en markering c.a 30 cm ned i sidan och mitt fram. Band ihop det med en fin kurva och la på sömsmån.
  5. Underkjolens volanger
    För att räkna ut hur långa volangerna skall vara tog jag måttet på underkjolvådens kant x 3 = översta volangens längd.  För att få nedersta volangens längd tog jag reslutatet från förra uträkningen x3. Volangerna gör jag inga pappersmönster för utan jag river dem direkt av tyget.

Nu har vi ett mönster Då är vi redo för nästa steg – Del 3 – Skära ut delar

/L

Kommentera

