Från skiss till färdigt plagg- Del 3- Skära ut delar

24 Apr

Dagens del i följetongen – Del 3- Skära ut alla delarna

Jag vill börja med att ge er ett av mina allra bästa tips, om ni skall klippa ut något i ett väldigt halkigt tyg – tejpa fast det med maskeringstejp (OBS prova först på en bit av tyget så det inte blir fläckar) så att en stadkant ligger kant i kant med bordet. Då har du alltid en rak kant att mäta ifrån och tyget ligger stilla. Jag använder det här knepet på allt ifrån tunna halkiga saker till tjock halkig PVC.

Sådär nu var det sluttipsat, låt oss köra igång med tillskärningen:

Jag började med att klippa ut delarna till underkjolen för att ha det värsta överstökat. Tyget är en gardin från IKEA som heter Sarita och det räckte med en längd för att få ut alla delarna. När jag var klar var det c.a 25 cm kvar🙂

För att slippa klippa långa remsor till volangerna brukar jag mäta upp bredden på alla längderna, klippa ett jack och sedan riva tyget i remsor. Då får man trådraka remsor som  (om man mätt rätt) är lika breda. Det här går att göra på de flesta tyger, men jag skulle inte rekommendera att man försöker sig på detta med manchester.
Fluffet på bilden här nedan är då alla delarna till underkjolen:

Lila fluff - Blivande underkjol

Lila fluff - Blivande underkjol

När underkjolen var avklarad gav jag mig på yttertyget, jag bestämde mig för att jag ville ha ansiktena i tygets mönster centrerade på kjolen. För att kunna placera dem så ritade jag ut mina delar på rätan:

Tyg med kjolvåd på

Tyg med kjolvåd på

Här är en hel kjolvåd (syns lite dåligt på bilden):

Tyget i all sin färgprakt

Tyget i all sin färgprakt

Eftersom min linning består av flera olika delar med passpoaler emellan bestämde jag mig för att leka lite med mönstringen på tyget, jag letade upp olika former i tyget som jag centrerade på linningsbitarna:

Linningsbitar

Linningsbitar

De två översta bitarna skall vara på insidan.  Provade att lägga bandet i sömmarna på frambiten för att få ett ”hum” om hur det kommer se ut när det är klart. När jag ändå höll på och provade passade jag på att lägga ut bandet på kjolvåden också:

Kjolvåd med band

Kjolvåd med band

Det är svårt att få färgerna att synas riktigt, men allt harmonierar ihop bra. Jag är så kär i det här projektet, hade svårt att packa ihop och laga middag till mig och M🙂 Misstänker att min hjärna kommer hålla på och surra om det här hela natten…

Nu är vi redo för nästa steg – Del 4- Mellanlägg

/L

Kommentera

