Från skiss till färdigt plagg- Del4- Mellanlägg

28 Apr

Vi tar oss framåt i projektet – Del 4 – Mellanlägg

Mellanlägg, eller som vissa säger vliseline (som egentligen bara är ett märke på mellanlägg), finns i en uppsjö av olika varianter. Vävt eller nonwowen, påpressbart eller sådant man syr fast, från mjukt till så hårt att materialet blir som papper osv. Jag har ingen storfavorit men föredrar ett vävt mellanlägg i mellanfasthet. Då kan man lätt bygga på om man vill ha det stelare utan att tyget känns pappersaktigt.

Till min Watkuella har jag valt att prova ett för mig nytt mellanlägg, det är ett medelfast nonwowen.  Jag bestämde mig efter att ha läst Delianas funderingar i det här inlägget,  för att lägga mellanlägg på både yttre och inre linning.  I skolan fick vi lära oss att man bara lägger i den inre linningen (den som är närmast kroppen) när man har breda linningar men här behövs den extra stadga som dubbelt mellanlägg ger.

Eftersom jag har en delad ytterlinning som dessutom har ett tjockt sammetsband i sömmarna, kan jag inte ha mellanlägget ligga ända ut i sömsmånskanterna. Det skulle bli tjockt och klumpigt och svårt att få snygg finish på.  Därför tog jag alla mina mönsterbitar för linningen (med sömsmån) och ritade av dem på mönsterpapper. Sedan tog jag bort 0.5 cm runt om.  Då såg mina bitar ut så här:

Mönsterbitar för mellanlägg

Mönsterbitar för mellanlägg

Texten på bitarna talar om vilken modell de tillhör, vad de är delar för och hur många av varje som skall klippas ut. Jag skriver så här på alla mina mönster. Det underlättar tillskärningen nåt enormt, speciellt informationen om hur många av varje är bra de dagar man är lite trött och skall skära.

När jag gjort mina mönsterbitar klippte jag ut dem, och pressade fast dem på mina linningsbitar. Det gick inte att fotografera den processen så bra eftersom baksidan på mitt tyg är vit och mellaänlägget är också vitt.  Därför får ni inga fler bilder.

En viktig sak att tänka på när man pressar fast mellan lägg är just ordet pressa. För att mellanlägget skall fästa ordentligt är det viktigt att du har rätt temperatur på strykjärnet och att du inte stryker som när du stryker vanligt utan att du tynger lite på järnet.  Jag brukar lägga mina bitar på strykbrädan, lägga mellanlägget ovanpå (OBS kolla att du har klistersidan ned!) och ställa strykjärnet så att biten ligger på tvären under sulan. Sedan trycker jag lätt på järnet, räknar till 15 och flyttar järnet och ställer ned igen. Räknar till 15 igen osv. Om man gör så här förhindrar man att mellanlägget glider omkring och klistras fast snett.

Då har vi mellanlägg där det behövs, det betyder är vi äntligen är redo för det roliga i processen – Del 5- Sömnad.

/L

Kommentera

