Från skiss till färdigt plagg-Del5-Sömnad

29 Apr

Äntligen plockar vi fram symaskinerna – Del 5- Sömnad

På grund av tidsbrist (kjolen skall bäras på valborg och jag hade bara söndagen den 26:e på mig att sy den) var jag tvungen att prioritera bort underkjolen. Men delarna finns utklippta och klara så jag syr ihop den en annan dag och har den lös istället.

Slut på bortförklarningarna, nu kör vi igång🙂

Jag började med att sy ihop linningsbitarna och pressa isär sömsmånerna på dem. För att det inte skulle bli för tjockt där sammetsbandet ligger fram klippte jag ned det till hälften, då ser det ut så här (ursäkta den suddiga bilden):

Trimmat band

Trimmat band

Eftersom jag ville ha en osynlig dragkedja som går upp i linningen sydde jag bara ihop höger sida på linningarna så jag kan sy ihop den yttre linningen med kjolen och vändsy på den inre.

När linningen var avklarad fortsatte jag med att overlocka sidsömmarna på kjolen. Sedan sydde jag ihop höger sidsöm och pressade isär sömsmånen. På med de längsgående banden på framkjolen. Då såg det ut så här:

Framstycke med längsgående band

Framstycke med längsgående band

När det var avklarat fortsatte jag med att med stora stygn sy fast sammetsbandet som skall sticka ut ur sömmen mellan linningen och kjolen. När det var klart såg det ut så här:

Framtsycke med band vid linningen

Framtsycke med band vid linningen

Nästa steg var att sy på yttre linning på kjolen och pressa båda sömsmånerna uppåt. Även här klippte jag ned bandet till halva bredden för att minska tjockleken. Jag jackade dessutom hela sömsmånen så att jag skulle få en fin kurva. Då såg det hela ut så här:

Yttre linning påsydd

Yttre linning påsydd

Nu var det dags för ett av mina hatsteg i processen – sy i den osynliga dragkedjan. Det hela har förenklats avsevärt av min nya specialpressarfot anpassad för ändamålet men jag tycker fortfarande att det är lite pillrigt. När den förhatliga dragkedjan var i såg det ut så här (öppen):

Öppen osynlig dragkedja

Öppen osynlig dragkedja

Och stängd:

Stängd osynlig dragkedja

Stängd osynlig dragkedja

Resten av processen har jag tyvärr inga bilder på för det hade blivit för mörkt för att fotografera i Söndags kväll😉

Men jag ger er i alla fall en skriftlig beskrivning av resten :

Efter dragkedjan var avklarad sydde jag ihop vänster sidsöm och pressade isär sömsmånen. Sedan tog jag min overlock och körde runt fållen.  Jag vek in kanten så smal som det gick och sydde en lång raksöm på maskin.

Från fållen mätte jag 3 cm rakt upp och sydde på det nedersta sammetsbandet.  Sedan mätte jag upp 4 cmfrån nedersta bandets övre kant mätte jag upp 4 cm och sydde på det övre bandet.  Jag ångade lite lätt på båda banden (från avigsidan) för att släta ut dem lite.

När man syr på så här pass breda band (c.a 1,5 cm) på en form som är kurvad så är det lättast att få det snyggt om man först syr fast den långa kanten (den närmast fållen) och sedan syr den korta (den andra sidan).

När banden satt på plats tog jag inre linningen och nålade den räta mot räta med den yttre, vek upp 1 cm i nederkant i båda sidor och sydde sedan en söm som började i nederkant påvänster sida hela vägen upp och runt ned på höger sida. Jag klippte av sömsmånen på tvären i hörnorna vid dragkedejan och mitt fram och trimmade lite i kurvan sedan vände jag linningen så rätsidan kom ut och pressade överkanten.  För att få det snyggt på insidan pressade jag in c.a 1 cm i nederkanten på inre linningen och fäste det genom att sy i diket på sömmen som håller fast linningen från rätan.

Efter att ha klippt alla småtrådar så var kjolen klar. Bild på det färdiga spektaklet kommer på valborg. Jag är dock lite småsugen på att klippa en smal volang av det mönstrade tyget och fästa vid fållen längst ned, vi får se hur jag gör😉

/L

Kommentera

