Stora klänningsdagen…

4 Maj

Idag har jag hållit på med klänningsmönstret till kollektionen…igen. Jag vet inte vilken gång i ordningen det är jag reviderar mönstret. Jag har funderat, vänt och vridit på passformsproblemet och har slutligen kommit fram till två saker (efter att ha provat modellen på lite olika människor i olika storlekar och tittat på hur liknade modeller sitter på folk ute. Ja, jag tittar alltid på vad folk har på sig, jämt. Det är så man lär sig om olika kroppsformer och vad som fungerar/inte fungerar.)

  1. Om jag väljer att ha mitt bak rak och klänningen väldigt tajt med utsvängd kjol så kommer jag alltid få lite pös på tjejer med mer eller mindre svank än vad klänningen har
  2. Andra klädtillverkare verkar inte bry sig nämnvärt om detta…

Nu är jag rätt kräsen och jag vill att mina kläder skall sitta så bra som möjligt på så många som möjligt. Därför har min originaldesign fått stryka lite på foten. Jag har efter mycket övervägande bestämt mig för att lägga en svängd söm mitt bak. Med detta beslut vinner jag två saker:

  1. De svängda sömmen kommer följa ryggkurvan bättre
  2. Om en kund vill få passformen ännu mer tajt eller behöver få ännu mer kurva så är det lätt att ändra i modellen med den svängda baksömmen.

På förmiddagen har jag gjort den här ändringen + en drös andra småändringar på storlek S  och M samt på en custom fit klänning. Nu efter den här bloggskrivningen skall jag ge mig på L och XL. Sedan är äntligen den här modellen klar för produktion. Skulle det dyka upp mer ändringar så får jag göra det på nästa leverans. (Fördelen med att vara syfabrik själv, man kan ändra saker väldigt fort).

Nu har jag vilat fötterna länge nog…

/L

Ett svar to “Stora klänningsdagen…”

  1. Hannah maj 5, 2009 den 17:45 #

    Hej! Ville bara undra om hur du gör med längden av mönstret, alltså livlängden. Jag som är längre än många andra tjejer (dryga 180 cm) har väldigt ofta problem med att köpa kläder där just baksömmen är skuren, för att svanken hamnar på fel ställe. Lite svårt att beskriva, men du förstår nog vad jag menar. Nu vet jag ju inte alls hur din klänning ska se ut eller vilken modell det är, men kanske kan vara något du kan tänka på. Men svårigheten med storlekstandard är ju att det är väldigt svårt att få perfekt passform, handlar jag på Hm får jag räka med att rumpan sitter i svanken:P

    Lycka till med företaget!

    (Har du för övrigt kontakt med starta egetrådgivare, finns i vissa kommuner och är gratis. De brukar kunna ge bra råd, och tips, betydligt bättre än arbetsförmedlingen)

Kommentera

