Mysteriet avslöjat…

29 Maj

Det blev inget fotande på kvällen och det blev inget fotande igår för det regnade och blåste hela dagen men idag är det strålande sol så här är slutligen mysteriebiten infogad i sitt plagg:

Robe med dramatisk pose

Robe med dramatisk pose

Plagget ifråga är en robe, ett ceremoniellt plagg. Kunden jag sytt den till är större än jag så den sitter inte så bra på mig men ärmarna är underbara att posera dramatiskt i.  Mönstret är inte mitt eget, jag fick kundens gamla robe att mäta ifrån men jag gjorde lite modifieringar för att få tyget att räcka då dupionsidenet var mycket smalare än linnetyget som var i originalplagget. Skärningen är väldigt enkel baserad på hur man sydde på medeltiden med kilar mitt fram, mitt bak och i sidorna. Ärmarna är dock inte medeltida, de är bara dramatiska och vackra.  För att kunna använda händerna lite lättare kan ärmarna vikas upp och fästas med en knapp, då ser roben ut så här:

Uppvikt ärm

Uppvikt ärm

Det gråa fodret som syns är en skimrig polyestertaft.  I min skugga står katten Shira, hon blev nyfiken och ville vara med, så det blev en bild till:

Shira ville vara med

Shira ville vara med

Nu skall jag gå och bära ut mitt arbetsbord till ateljén. Det är fortfarande inte klart därute men jag kan i allafall börja jobba därute nästa vecka.

Ha en trevlig helg!

/L

Kommentera

