Det skruvas, spacklas och kånkas…

12 Jun

…och packas upp och arrangeras…

Jag flyttade ut i ateljén redan förra veckan men nu börjar det äntligen bli lite ordning. Det är fortfarande en hel del kvar, en vägg skall spacklas och målas och ett väggfast sybord skall göras klart och målas. Men nu börjar jag se ett mål.

Tänkte förära er lite bilder på hur det ser ut nu och delge lite planer som jag har:

Tillskärarbord + sybord

Tillskärarbord + sybord

Längst bak ser ni det blivande sybordet. Det är väggfast och byggt av rejäla reglar och mdf-skiva. Som synes fattas det en bit skiva och det behöver målas med vit blank färg, det åtgärdas så snart jag får mina efterlängtade a-kasse pengar (väntat på dem sedan februari). För att jag skall få en så bra ergonomisk vinkel som möjligt när jag syr så har snälla, fiffiga M sänkt ned maskinerna så att de är jäms med bordsytan.

Ovanför sybordet har M skruvat upp en tavellist ifrån IKEA samt en handduksstång från samma ställe. Dessa två hjälper mig att hålla reda på linjaler,tygvikter, måttband, alla saxar och pennor.

Det bruna på vägen är gipsskivor, det har varit en dörr där som M har satt igen.  Jag håller på och slipa och spackla skivorna och hoppas på att imorgon kunna måla dem vita så de smälter in i väggen.  I förgrunden (täckt med grejer som inte hittat sin plasts än) står mitt tillskärarbord. Det behöver en ny skiva, nuvarande hittade jag i grovsoprummet när jag bodde i Sthlm. Skivan var i fint skick då men nu är den repig efter alla flyttar. Jag tänker ersätta den gamla med en MDF-skiva som skall målas högblankt vit. Benen är från IKEA, jag tror de heter Vika Arthur om jag inte missminner mig. De är i vilket fall som helst mycket praktiska eftersom de har ett hyllplan i sig som man kan förvara saker i🙂

På väggen till höger i bilden tänker jag sätta upp en längd av det här tyget ifrån Stoff & Stil för att få lite färg:

Kinaflickor

Kinaflickor

Tyget kommer dessutom fungera som anslagstavla, vilket är välbehövligt eftersom jag tycker om att ha skisser och idéer framme för att kunna vidareutveckla dem.

Brevid tillskärarbordet över ännu en dörr (totalt fanns det 3 st från början) är min mönsterförvaring. Det är en stång från IKEAS köksserie Grundtal med S-krokar på. Jag har precis börjat hänga upp mina mönster, det kommer bli tokfullt här sen. Alla krokarna är märkta med adresslappar så jag inte skall blanda ihop mönstren sen. Så här ser det ut nu:

Mönsterförvaring

Mönsterförvaring

Tillslut avslutar jag med en bild på min överfulla tyghylla, det är en blåbetsad Ivar (gissa varifrån). Förutom allt material som bor i Ivar så har jag även några rullar med lack, toile och spets boendes i ena hörnet av mitt syrum. Men där var det så stökigt så det får ni inte se😉

Ivar full med tyg och sybehör

Ivar full med tyg och sybehör

Än så länge ser min inköpslista för syateljén ut så här:

2 st MDF-skivor
2,5 meter kinatyg
4 st tidsskriftsamlare
2 st lådor att förvara sybehör i

1 st fönster måste också införskaffas och sättas in och elen behöver dras ordentligt. Jag har av en snäll vän som rensar ut sitt ”bra att ha förråd” blivit lovad några lysrörsarmaturer så jag kan ha två över sybordet och ett över arbetsbordet.

Sedan behöver det tillverkas:

Trådrulleförvaring
Ärmbräda
Presshäst
Presskudde

Nu hoppas jag att mina pengar kommer snart så jag kan få visa er bilder på en färdig ateljé😀

Trevlig Helg!

/L

Kommentera

