Sockor för en grå dag

22 Jun

Vad gör man när det är grått, regnigt och kallt fast det borde vara varmt och soligt? Vad gör man när man vill kura ihop sig i favoritfåtöljen med en stickning men ens stora viktiga projekt bara känns hopplöst tråkigt?

I såna situationer rädar man sitt garnförråd, plockar det mest färgglada garn man hittar och stickar något utav det för att lysa upp.  Det var så mina egendesignade sockor Psycho Circus kom till. Jag började på dem den 10:e juni mitt i regnperioden som var då och blev klar igår (den 21:a).  Det är snabbhetsrekord för mig!😀

Sockorna bygger på Universal Toe Up formula, precis som mina allra första sockor men på dessa har jag lagt till två flätor som löper på framsidan. Garnet är Viking of Norway SportsRagg och färgen heter 592. Jag rekommenderar verkligen det här garnet om man vill ha ett mjukt, slitstarkt garn som är hyfsat lättjobbat (det kan dela sig lite då och då om man är lite oförsiktig).  Vill man köpa garnet ultrabilligt (10 kr nystanet + frakt) skall man bege sig hit🙂

Psycho Circus Socks

Psycho Circus Socks

Om du vill göra egna Psycho Circus så följer här en beskrivning på hur jag gjorde:

Psycho Circus sockor

Min ”nyckel” efter alla uträkningar
A. 8 inch ( c.a 20 cm)
B. 8 inch ( c.a 20 cm)
C. 32 (”key number”)
D. 16 (antal maskor som används i de förkortade varven på häl och tå)
E. 6 (antal maskor som skall vara kvar på stickan när man gjort klart förkortade varven)

Flätor:
*Varv 1 Sticka alla räta
Varv 2 Sticka alla räta
Varv 3 Fläta två maskor till höger på ena sockan och till vänster på den andra
Varv 4  Sticka alla räta*
Repetera * till*
Jag placerade mina flätor 3 maskor in från kanten och hade 2 maskor mellan dem, men detta får du anpassa så det passar dina siffror i nyckeln.

  • Följ anvisningarna i “Universal Toe Up Formula” tills din socka räcker precis ned till stället där din lilltå går över i foten
  • Bestäm vilken sida av sockan du vill ha som översida. På översidan stickar du flätmönster och på undersidan sltstickning tills sockan mäter A cm lång
  • Följ instruktionerna för hälen i “Universal”
  • När hälen är klar fortsätter du som förut tills skaftet har den längd du vill ha (Jag gjorde totalt 20 flätomgångar på mina sockor)
  • Avsluta med 7 varv 4×4 ribb
  • Maska av löst (Jag körde med en 7 mm sticka och 4×4 ribbstickning)
  • KLART, gå och sprid glädje med dina färgglada sockor!

Bjuder även på en bonusbild där man ser vad som händer när Pharus tycker att matte har stickat alldeles för länge och borde gosa istället:

Men gosa med mig då!

Men gosa med mig då!

/L

Kommentera

