En vattenälva hälsade på…

31 Aug

I helgen var min lajvande yngsta lillasyster på snabbvisist. Vi hjälptes åt med att skapa nya kläder till hennes lajvroll, en vattenälva. C sydde det mesta själv med min handledning och vi hjälptes åt med designen. Det är svårt att tro men hennes kjol är faktiskt sydd med samma mönsterdelar som den här, men jag har förlängt det undre lagret och klippt ut övre lagren lite annorlunda.

Vattenälva stass framifrån

Vattenälva stass framifrån

Vi utnyttjade det faktum att de tunna tygerna var av syntet och brände bara av kanterna för att få det vågiga vattenliknade utseendet och den lätta känslan. Bältet är en längd broderad sidenorganza som jag draperat på en bas av vit twill. Det knäpps i sidan med vita pärlemorknappar och silver öglor. Livet hade C sedan tidigare, det har vi bara förbättrat passformen på.

Vattenälva stass bakifrån

Vattenälva stass bakifrån

Dräkten är inte helt komplett, det fattas lite dekorationer som C inte hade med sig hit men jag har blivit lovad bilder på den färdiga stassen så vi får hoppas att älvan hittar någon med kamera innan nästa lajv.

Det var väldigt roligt att fri forms sy lite även om det var lite knepigt att tänka om ifrån att skapa efter mönster och skisser. Omväxling förnöjer😀

2 svar to “En vattenälva hälsade på…”

  1. Trollis augusti 31, 2009 den 16:46 #

    Det är ju min lilla C!😀
    Hej, jag heter Trollis och har bevakat din blogg ett tag och diggar ditt hanverk. Jag höll på att tappa huvudet när jag påväg till medeltidsveckan i visby fick höra av C att du var hennes syster.😀 /troll

    • lithiablack augusti 31, 2009 den 22:35 #

      Oh, vad kul satt du uppskattar det jag gör🙂
      Jo, C nämnde att du hade blivit lite förvånad😛

      /L

Kommentera

