En triss i korsetter

14 Nov

Korsett inspirerad av Tim Burton och Steampunk

Den här korsetten är en omtagning på en jag gjorde till mig själv för något år sen. Jag har dock bytt ut front motivet, på denna är det en bild ifrån en bok om anatomi inramad av finaste venetiansk spets. Stommen är två lager stadigt vit twill med 07,mm fjäderstål i alla sömmar och 0,7 mm hårdstål fram och bak. Yttertyget är svart sammet fram och bak och randig viscose/bomulls satin i sidorna. Den är kantad med svart satin och snöras med vita snören mitt bak. Mått helt ihopsnörd 76-66-86 cm.

Taftkorsett med La Scapigliata motiv

Korsett nr 2 har ni sett bild på halvfärdig tidigare här i bloggen. Men vi tar det igen🙂

Korsett i  blodröd taft med changeant effekt  mellan rött/svart på utsidan och två lager svart canvas på insidan. Den är kantad med band skurna av tyget. Den har min favorit målning av Leonardo da vinci som en medaljong mitt fram, inramat av ett band jag gjort av tyget och sedan rynkat på ett speciellt sätt för att få kruseffekten. Det är dit sytt helt för hand. Korsetten snörs mitt bak med svarta snören och har 10 mm fjäderstål i alla  sömmar samt hårdstål mitt fram och mitt bak. Mått helt ihopsnörd 85-73-94 cm.

Prickig korsett med rosa dekor

Sist men inte minst har vi korsett nr 3. Den har ett prickigt yttre av finaste bomullstyg med lite glans inköpt i Paris och är kantad med rosa satinband. Den har tre små rosetter med pärlemopärlor på som dekor på nederkanten och snörs mitt bak med vita snören. Skelettet är två lager stadig vit twill och hårdstål hela vägen runt. Denna korsett drar in rejält och är inte så rörlig som de andra men den är fortfarande bekväm att bära. Mått helt ihopsnörd 98-88-104  cm.

Jag har material i lager för ett ex till av samtliga korsetter, sedan är det finito.

Det finns dock andra roliga tyger i lager och jag har idéer för massor av korsetter så det kommer  fler, var så säker. Skall dessutom utveckla ett bra mönster för överbyst korsetter också.

Jag hade hoppats på att leverera dem till Lustgruvan idag men både jag och fantastiske M ligger i antingen en hård förkylning eller influensa och tar oss inte av backen.

/L

5 svar to “En triss i korsetter”

  1. Hannah november 14, 2009 den 15:55 #

    Åhhh! Vilka korsetter! Är det Lustgruvan i Uppsala som säljer dem? För i sånt fall ska jag dit och titta och ev. prova…

    • lithiablack november 15, 2009 den 17:42 #

      Åh, tack så mycket🙂
      Ja, det är Lustgruvan i Uppsala. Det ligger ute i Boländerna. Hoppas på att få iväg korsetterna dit i mitten på nästa vecka🙂

  2. MonicaHansen november 16, 2009 den 13:37 #

    Den prickiga var fin!

  3. dorion februari 9, 2010 den 19:36 #

    SNYGGA! Vore det inte för priset så skule jag ha hela garderoben full, men jag är på god väg😉 Nästa gång blir det en av dina kreationer tror jag!

    • lithiablack februari 10, 2010 den 9:13 #

      Tack så mycket för berömmet *sträcker på mig*
      Hoppas du kommer trivas i mina kreationer när du ”scorat” en🙂

Kommentera

