En korsett blir till – Del 2 – Toilen

29 Nov

Steg 2 – Toile

Jag skar ut mitt mönster från steg 1 i oblekt lakansväv och sydde kanaler av lite bomulls snedremsa jag hade liggande, stoppade  i skenor av spiralstål och sydde fast mina snörningsremsor. Sedan var det dags för provning🙂

Så här såg det ut under provningen, och jag måste säga att jag är impad av det här mönstet, jag har aldrig fått så snygg form i en korsett förut😛
Betänk när du kollar på bilderna att det bara 1 lager lakansväv och några få fjäderstål i toilen samt att den är en storlek för stor (jag klippte ut innan jag kontrollmätte, fy på mig).

Framifrån utan ändringar:

1880 korsett utan ändringar

1880 korsett utan ändringar

Framifrån med ändringar (har nypt in den lite vid bysten):

1880 Korsett med ändring

1880 Korsett med ändring

Sidan:

1880 Korsett från sidan

1880 Korsett från sidan

Kan också meddela att den klarade ”hopptestet” dvs jag ställde mig och hoppade jämfota och brösten stannade kvar i korsetten. Jag gjorde också ”sträck armarna över huvudet testet” och det klarade den också galant.

Nu är nästa steg att sy en riktig korsett i min storlek och se hur den blir. Sen kan jag börja göra fler storlekar och sy upp dem för försäljning. De två första till försäljning kommer bli i röd flockad taft med medaljong mönster och en kommer bli i betty boop tyget. Sen har jag fem metter hello kitty tyg att leka med också😉

/L

Ett svar to “En korsett blir till – Del 2 – Toilen”

  1. Lillgull december 14, 2009 den 1:17 #

    Gud så spännande! Jag undrar hur det går med korsetten. Jag ångrar att jag inte varit här på så länge. Ni har ju skaffat rottis också!🙂

Kommentera

