Men…den där stickningen då, hur gick det med den?

22 Sep

Det kan man ju fundera över eftersom det i den här bloggens begynnelse svämmade över av entusiastiska inlägg om just stickning. Sedan blev det tyst om det…

Det är nämligen så här, jag är en periodare när det gäller stickning. Jag går helt upp i det ett tag,sprutar ur mig saker och sedan ligger det i dvala ett tag och så börjar det om. Efter förra sommaren så hade jag helt plötsligt ingen lust att sticka.  Så de två projekt jag jobbade med då hamnade i UFO (unfinished object) högen.

Så för ett par veckor sedan så slog stickviruset till igen. Men eftersom båda mina pågående projekt kändes lite för avancerade och jag var rädd för att vara ringrostig drog jag igång ett litet restgarnsprojekt. Minns ni smoggen jag bloggade om i den här bloggens begynnelse?

Det blev garn över från den så nu har smoggen fått lite kompisar och blivit ett helt set:

Purple Smogg & Friends

Tubschal, handledsvärmare och sockor

Garnet är 2 trådigt ombréfärgat ullgarn från Grunnebo Garn, sockorna är Universal Toe Up Formula med 1 rapport (=4 varv) björnbärsmönster längst upp. För att kunna göra björnbären som avslut fick jag vända arbetet. (Alltså göra en W&T). Handledsvärmarna har jag improviserat och de är stickade på strumpstickor (tror det var  st 3,5) , jag började med att sticka två rapporter björnbär (=8 varv) sedan stickade jag slätstickning upp till tummen,gjorde ett brett knapphål och stickade slätstickning igen upp till underkanten på knoggarna. Sedan körde jag 4 varv 2×2 ribb och maskade av stretchigt.

Jag har inte bestämt mig för om jag skall behålla setet själv eller ge bort det i julklapp till någon. Vi får se🙂

Nu känner jag i alla fall att stickningsminnet kommit tillbaka så jag vågar ge mig på mina mer avancerade UFO’s. Det ena är än så länge hemligt (det blir julklapp/present beroende på hur snabbt jag blir klar med det) och det andra är en Whisper Cardigan (ravelry länk) med pärlor på ärmsluten i ett underbart garn från Chili Gredelin som heter Galadriel.

Bild på Whisper kommer i ett senare inlägg.

/L

%d bloggare gillar detta: