En korsett blir till- Del 1- Mönstret

28 Nov

Jag kör igång med en ny följetong här i bloggen, där ni får följa med i processen med att utveckla en korsett som sedan kommer säljas i min kollektion.

Idag börjar vi med steg 1. Mönstret.

Jag har utgått ifrån en korsett daterad 1880 ifrån Norah Waugh’s bok Corsets and crinolines. Originalet har en skedplanschett men det är inte världens mest bekväma konstruktion så jag anpassar mönstret till en vanlig rak planschett.

För att göra mitt mönster scannande jag in originalet i photoshop och ändrade sedan storleken så det motsvarade en modern storlek 28″ *. Sedan skrev jag ut mönstret i tiles (alltså jag delade upp bilden så den kunde skrivas ut i skala 1:1 på flera papper), klistrade ihop dem och la till 1 cm sömsmån i sidorna. Då såg mitt mösnter ut så här:

Mönster1880 korsett

Mönster1880 korsett

Sedan kontrollmätte jag mönstret och kom fram till att jag och skalan i photoshop inte är helt överens med varandra, mitt mönster var en storlek 29″ istället för en 28″. Det betydde att jag var tvungen att ändra vidden så det stämde. Sedan var jag redo för steg 2, toilen. Det steget kommer imorgon.

*Storlekar på korsetter mäts in inches och siffran anger måttet för midjan när korsetten är helt stängd. För att ta reda på din korsett storlek tar du ditt midjemått minus 5-10 cm, det varierar mellan olika korsetttillverkare hur stor glipa i ryggen korsetterna är beräknad för.

/L

Lämna en kommentar